truskawki na rozowym tle

Na pytanie o smaki lata większość z nas zapewne wymieni na pierwszym miejscu truskawki. Delikatna słodycz i orzeźwiająca soczystość sprawia, że to idealny przysmak na ciepłe dni. Sezon na truskawki trwa stosunkowo krótko. Jagody te pojawiają się w sklepach i na bazarach późną wiosną i dostępne są do wczesnej jesieni. Mamy więc niewiele czasu, aby nacieszyć się ich smakiem. Jednak truskawki są nie tylko pyszne, lecz także bardzo zdrowe. Jakie właściwości odżywcze skrywają? 

Skąd pochodzą truskawki?

Truskawki są uprawiane od wieków ze względu na swoje walory smakowe i ozdobne. Prawdopodobnie wywodzą się z Europy. Jako rośliny ozdobne znali je już starożytni Rzymianie. W formie, jaką znamy dziś powstała w XVIII wieku przez skrzyżowanie poziomki wirginijskiej z chillijską. Na początku była towarem luksusowym i afrodyzjakiem. Obecnie wiemy, że należy cenić truskawki nie tylko za ich słodki smak, lecz także dobroczynne działanie na nasz organizm. 

Jak truskawki wpływają na pracę naszego organizmu?

Truskawki są bogatym źródłem witaminy C, potasu, manganu i kwasu foliowego. Mangan jest jednym z przeciwutleniaczy, które są niezbędne przy powstawaniu destymulazy podtlenkowej, która jest kluczowym enzymem bariery antyoksydacyjnej organizmu. Truskawki to cenne źródło również innych przeciwutleniaczy, które wykazują działanie przeciwzapalne. Wbrew pozorom jagoda ta zawiera tłuszcz, czyli kwas alfa-linolowy, który wchodzi do grupy kwasów tłuszczowych omega-3. W składzie “udomowionej” poziomki znajdziemy znaczną ilość luteiny i zeaksantyny. Związki te są najważniejszymi budulcami ludzkiego oka. Garść truskawek to doskonała przekąska, gdyż zawiera dużo błonnika i mało kalorii – tylko 33 kcal w 100 g produktu. 

Truskawki, dzięki tak bogatemu składowi, zmniejszają stres oksydacyjny, a zatem przeciwdziałają chorobom serca i nowotworom. Za sprawą wysokiej zawartości potasu obniżają ciśnienie krwi i poprawiają zdolności poznawcze. Spożywanie produktów, które są źródłem tego pierwiastka, zmniejsza ryzyko udaru mózgu i zawału serca. Z kolei witamina C obecna w truskawkach odpowiada za funkcjonowanie układu odpornościowego. Kwas askorbinowy wspomaga wchłanianie żelaza do organizmu. Już jedna szklanka pełna truskawek zapewnia dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Witamina C wraz z polifenolami chroni przed wirusem grypy i niektórymi szczepami bakterii.

Truskawki działają przeciwzapalnie u chorych na zwyrodnienie stawów kolanowych. Regulują też poziom cukru we krwi po zjedzeniu mącznych potraw. Niski indeks glikemiczny sprawia, że są polecane diabetykom. Z badań wynika, że mogą redukować także poziom złego cholesterolu LDL we krwi, a nawet zapobiegać agregacji płytek krwi. Truskawki wpływają pozytywnie też na cerę. Zawarte w nich kwasy zmniejszają przebarwienia skórne i zwężają pory. Sprawdzą się więc jako wzbogacenie diety osób leczących trądzik. Niestety akurat ta odmiana jagody jest częstym alergenem pokarmowym, dlatego nie wszyscy mogą korzystać z ich dobroczynnego wpływu na organizm.