sen

Sen odgrywa niezwykle ważną rolę w naszej codzienności. Powinniśmy zrobić wszystko co możemy, aby był efektywny, czyli spokojny i zdrowy. Jego brak powoduje, że jesteśmy rozdrażnieni. Możemy nabawić się także poważnych problemów zdrowotnych, takich jak otyłość czy cukrzyca. Mitem jest, że liczba przespanych godzin przekłada się na uczucie wyspania. Wpływ ma na to kilka innych czynników, które wam zdradzimy.

Jeśli sen to w nocy

Z pewnością powinniśmy zrezygnować z drzemek w trakcie dnia. Powinniśmy spać w nocy, bo w ten sposób zachowujemy nasz naturalny cykl biologiczny. Wieczorem nasze ciało zaczyna wytwarzać melatoninę, czyli hormon odpowiadający za uczucie senności. Jest to dla nas jasny sygnał, że powinniśmy przygotować się do spania.

Rutyna przede wszystkim

Kolejnym ważnym aspektem jest zachowanie stałych godzin snu. Przed snem należy się wyciszyć, czyli wyłączyć telewizor, telefon, a w zamian możemy np. przeczytać kilka stron książki i napić się herbaty. Możemy pokusić się także o włączenie muzyki, jednak warunkiem jest, że będzie nas uspokajać.

Komfortowe warunki to „smaczny” sen

Jeżeli w naszej sypialni będzie panować zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura – może skończyć się to niechcianymi pobudkami. Optymalna temperatura podczas snu dla człowieka to 18 stopni. Warto też zadbać o zasłonienie okien, aby nie obudziły nas promienie słoneczne. O nasz komfort zadba również komfortowy materac, które są obecnie dostępne w wielu wersjach. Wybrać możemy m.in. materace piankowe, medyczne, sprężynowe, dziecięce czy termoelastyczne.

Zdrowe jedzenie to zdrowy sen

Jedzenie i picie niesamowicie wpływają na nasz sen. Na kilka godzin przed zaśnięciem powinniśmy zrezygnować z kawy i napojów energetycznych. Nie zaleca się także korzystania z używek, zwłaszcza alkoholu. Jeśli chodzi o ostatni posiłek przed snem, powinien mieć miejsce około 4 godziny przed położeniem się do łóżka. Dobrze unikać wtedy ciężkostrawnych potraw, pomóc mogą natomiast warzywa i produkty mleczne.

Relaks i odpoczynek

Do łóżka powinniśmy kłaść się wyciszeni. Każdy powinien postarać się zapomnieć o codziennych problemach i kłopotach, które nam dokuczają. Jest to czas tylko dla nas i nie możemy pozwolić sobie, aby cokolwiek nas stresowało. Problemy najlepiej rozwiązuje się wyspanym i z pełnią sił. Pomóc nam w tym może medytacja i ciepły prysznic.

Dotleniony organizm

Niezwykle istotnym czynnikiem, który wpłynie na nasz organizm będzie sport. Nie musimy jednak hartować się do kompletnego braku sił. Wystarczą nawet praca w ogrodzie czy spacer.

Stwórz z sypialni własną oazę

Miejsce, w którym śpimy odgrywa wbrew pozorom bardzo ważną rolę. Musi nam się kojarzyć ze snem, inaczej może być nam ciężko w nim zasnąć. Nie powinniśmy jeść w łóżku, oglądać telewizji, a nawet czytać. Po przebudzeniu powinniśmy jak najszybciej z niego wstać. Niezłym pomysłem będzie pomalowanie ścian w stosowane kolory, a także zadbanie o światło, które powinno być ciepłe i kojące.

Interesują cię tematy prozdrowotne? Odwiedź resztę naszej strony TUTAJ.

Polub nasz Facebook.