Miesiączka to moment, z którym spotyka się każda kobieta. Nie wszystkie z nas doświadczają bólu, którego jest ciężko się pozbyć i ogranicza on codzienne funkcjonowanie. Jednak są kobiety, które podczas okresu mają: intensywne skurcze brzucha, promieniujące w okolice lędźwiową, silne bóle krzyża oraz głowy, dolegliwości gastryczne (w tym mdłości i wymioty), czasem także napady duszności i omdlenia. Ponadto u każdej z kobiet czas miesiączki wiąże się ze spadkiem odporności i gorszej kondycji cery i włosów.

Wiemy już z czym się wiąże ból menstruacyjny, ale z czego on wynika? Ból menstruacyjny to nic innego, jak usuwanie fragmentów śluzówki trzonu macicy przez pochwę, które pojawia się przez jej złuszczanie. Pełnoobjawowy zespół bolesnego miesiączkowania (dysmenorrhea) uznaje się za chorobę, która często wymaga leczenia farmakologicznego.

Pięć skutecznych sposobów na bolesne miesiączkowanie:

1. Ciepło

Ciepło działa rozkurczowo, dlatego warto zaopatrzeć się w termofor lub poduszkę elektryczną. Dobrze też wziąć gorącą kąpiel, która z pewnością podziała na ból.

2. Zioła rozkurczające

Warto sięgnąć po zioła, które mają właściwości rozluźniające. Może pomóc napar z rumianku, mięty, liści malin, dziurawca lub nagietka, dobrym sposobem może się okazać także olejek lawendowy, który działa rozkurczowo. Żeby zioła przyniosły odpowiedni skutek, należy zacząć je spożywać jeszcze 3 dni przed okresem, mniej więcej 3 szklanki dziennie. Możliwe jednak, że same zioła nie wystarczą, wtedy warto zażyć lek rozkurczający. Lekarz może również przepisać lek moczopędny, co powinno pomóc na zatrzymywanie wód w organizmie.

3. Dieta

Wszyscy wiemy, jak popularnym krokiem podczas okresu jest sięganie po lody i czekoladę. Nie jest to najlepsze wyjście z sytuacji, ale na pewno poprawia ono humor. Przede wszystkim warto unikać produktów ciężkostrawnych i gazotwórczych, takich, jak: fasola, kapusta, napoje gazowane. Bardzo ważne by pić dużo wody. W „te dni” traci się dużo krwi, w związku z czym istnieje ryzyko odwodnienia. Warto także suplementować magnez, który działa rozkurczowo na mięśnie. Można go również odnaleźć w produktach spożywczych takich jak: orzechy brazylijskie, banany, brokuły, sandacz, daktyle, szpinak, kalafior czy kasze.

4. Wysiłek fizyczny

Wbrew pozorom ruch to dobra forma profilaktyki, aby uniknąć bolesnych miesiączek. Wysiłek fizyczny wykonywany 2-3 razy w tygodniu poprawia kondycje organizmu oraz rozciąga mięśnie. Dodatkowo wytwarzają się endorfiny, tzw. hormony szczęścia, które działają znieczulająco. W trakcie miesiączki warto wypróbować jogę. Trzeba jednak uważać, by nie wykonywać ćwiczeń w trakcie nasilenia bólu.

5. Terapia hormonalna

Bardzo bolesne miesiączki mogą się wiązać z problemami hormonalnymi. Warto sprawdzić, czy bóle nie są spowodowane endometriozą, PCOS (zespołem policystycznych jajników) lub stanem zapalnym w narządach rodnych.