pizza

Międzynarodowy Dzień Pizzy lub Światowy Dzień Pizzy obchodzimy w Polsce 9 lutego. To jeden z najsmaczniejszych „fast foodów” i chyba wśród dorosłych i dzieci nie ma osoby, która nie lubi tego południowego rarytasu. Jakie ciasto i dodatki wybierać, jak przygotować pyszną i zdrową domową pizzę, a także czy pizza rzeczywiście pochodzi z Włoch dowiecie się poniżej.

Pizza – kęs ciekawych faktów

Nie we wszystkich krajach Dzień Pizzy obchodzony jest w tym samym terminie.
Włosi świętują go 17 stycznia, Brazylijczycy 31 sierpnia, a Brytyjczycy 1 lipca. W innych krajach i regionach, w tym w Polsce święto przypada właśnie 2 lutego.
Ciekawy jest także fakt, że pizza wcale nie pochodzi z Włoch. Choć ten aromatyczny placek niezmiennie kojarzy nam się z Italią, pierwsze placki chlebopodobne, które kształtem przypominały pizzę wypiekane były już w Egipcie oraz Grecji, w której często przyrządzano je z przyprawami: ziołami, czosnkiem, oliwą z oliwek. Dopiero po podbiciu Grecji przez Rzymian, mieszkańcy Italii przejęli greckie upodobania, przygotowując płaskie placki na zakwasie. Pomidory zaczęły pojawiać się na nich dopiero od XVII wieku, a klasyczna, znana nam dobrze Margharita z serem, pomidorami i bazylią zagościła na stołach włoskiego Neapolu dopiero pod koniec XIX wieku!

Wartości odżywcze i kaloryczność

Pizza to jeden ze smaczniejszych fast foodów. Nie jest to jednak przysmak uznawany za dietetyczny. Na kaloryczność pizzy wpływa rodzaju ciasta i zastosowane dodatki. Najlepszym wyborem dla osób dbających o sylwetkę jest pizza na cienkim cieście, z niewielką ilością mięsnych czy tłustych dodatków. Warto zamiast nich dodać warzywa, a po wyjęciu pizzy z piekarnika oprószyć ja liśćmi rukoli. Najlepiej także unikać stosowania gotowych sosów. Puszyste ciasto, pomimo tego, że jest smaczne, charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym, jak również  sporą ilość kalorii. Pizza przygotowywana na dużą skalę, jest także często źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych oraz zawiera znaczne ilości sodu.  Warto zatem zadbać o sprawdzenie składu kupnej pizzy lub taki dobór składników w przypadku przygotowywania jej w domu, aby wysokokaloryczny potrawa mogła stać się wartościowym posiłkiem.

Zdrowa pizza –  dla alergików, wegetarian i wegan

Pomimo tego, że klasycznie pizza kojarzy się z mąką pszenną, osoby cierpiące na celiakie mogą także przygotować smaczne ciasto, nie narażając się na problemy ze strony układu trawiennego. Także weganie oraz wegetarianie mogą przygotować smaczny placek, stosując wyłącznie składniki, które są dla nich odpowiednie. Pyszną passatę, która będzie stanowiła bazę pod dodatki umieszczane na cieście łatwo przygotować z kilku pomidorów zmiksowanych z cebulką, ziołami prowansalskimi oraz ząbkiem czosnku, doprawionymi solą i pieprzem. Dodatki, które sprawdzą się w wegetariańskiej pizzy w różnych konfiguracjach to: pieczarki, cebula, żółta i czerwona papryka, pomidorki koktajlowe, a nawet ananas, cukinia i bakłażan. W sklepach dostępny jest tez ser wegański do pizzy, którym można oprószyć przygotowane ciasto przed włożeniem do piekarnika.

Poniżej podajemy przepis na ciasto bezglutenowe, który można przygotować w domu.
Składniki:

  • 300 g mieszanki bezglutenowej mąki
  • płaska łyżeczka drożdży suszonych (uwaga na oznaczenie o śladowych ilościach glutenu!),
  • 220 ml ciepłej wody,
  • 2 łyżki oliwy z oliwek,
  • 1 płaska łyżeczka soli.

    Piekarnik nastawić na 200 – 220C. W środku pozostawić blachę, na której będzie pieczona pizza.
    Mąkę i drożdże wymieszać, następnie dodać sól i ciepłą (nie gorącą!) wodę. Wyrabiać masę do uzyskania jednolitej konsystencji (ok. 4 minuty) – można to wykonać dłońmi lub korzystając z haków robota kuchennego. Pod koniec należy dodać oliwę i ciasto ponownie zagnieść. Konsystencja nie będzie tak gęsta jak w przypadku ciasta w z wykorzystaniem mąki pszennej.
    Ciasto pozostawiamy do wyrośnięcia w miseczce w ciepłym miejscu w misce na około 20-25 minut. Podwoi ono w tym czasie swoją objętość. Miskę można nakryć ściereczką.
    Po wyrośnięciu ciasto zagnieść i przełożyć na papier do pieczenia. Skropionymi oliwą dłońmi, uformować dość cienki placek (grubości 0,5 – 1 cm), a jego brzegi zagnieść, tworząc rant.
    Na ciasto wyłożyć przygotowaną wcześniej passatę – sos pomidorowy z ziołami i czosnkiem oraz dowolne dodatki. Całość oprószyć serem i papier wraz z przygotowanym plackiem wsunąć na rozgrzaną blachę do piekarnika na ok. 20 minut. Podawać z ulubionym sosem.

Smacznego!

Zapraszamy na nasz Facebook.

Polecamy gorąco nasz artykuł o kakale, który znajdziecie TUTAJ.