badanie cukru glukometrem na turkusowym tle

Cukrzyca typu 2 to jedna z najczęściej występujących chorób w społeczeństwie. Wiele osób żyje z insulinoopornością, nie zdając sobie z tego sprawy. Tym samym rośnie ryzyko poważnych komplikacji zdrowotnych. Wciąż trwają badania nad zahamowaniem rozwoju tego schorzenia. Ostatnio świat nauki obiegły nowe doniesienia o insulinooporności. Okazuje się, że jeden prosty krok może przynieść świetne rezultaty.

Sposób na insulinooporność?

Śniadanie zjedzone przed 8:30 może zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 – taka informacja obiegła medyczny świat na konferencji endokrynologów ENDO 2021. Autorka badań Marriam Ali zaobserwowała, że osoby zaczynające dzień od śniadania miały niższy poziom cukru we krwi. Bez względu na rozkład godzinowy dalszych posiłków zmniejszała się także ich insulinooporność.

Badania nad rozwojem cukrzycy typu 2

W badaniu wzięło udział ponad 10 tys. dorosłych. Zostali oni podzieleni na trzy grupy w zależności od okresu przyjmowania pokarmu w ciągu dnia. W grupach kontrolnych znalazły się osoby, które rozkładały posiłki w okresie: krócej niż dziesięć godzin, dziesięć-trzynaście godzin oraz ponad trzynaście godzin. Uczestników rozdzielono dodatkowo na podgrupy ze względu na to, czy do pierwszego posiłku zasiadali przed czy po 8:30 rano. We wszystkich badanych grupach, które jadły śniadanie przed tą godziną, stwierdzono niższy poziom insulinooporności. Wniosek z tego taki, że ważniejsza dla naszego zdrowia jest godzina pierwszego posiłku niż długość okien czasowych, w których jemy.