Ze skutkami pandemii mierzymy się już od kilku miesięcy. Zgodnie z zapowiedziami rządu, nie unikniemy kolejnego lockdownu. Jak się do tego przygotować?

Pandemia dotknęła każdego z nas w różnym stopniu. Abstrahując od spustoszenia, jakie może wprowadzić w naszym życiu już sam wirus, warto zadbać, aby obostrzenia i izolacja nie zaszkodziły naszemu samopoczuciu i zdrowiu psychicznemu. Oto kilka pomysłów na to, jak zadbać o siebie i bliskich w tym trudnym czasie.

Planuj zadania i aktywności

Spisanie oraz „odhaczanie” kolejnych zadań w ciągu dnia pomaga w ograniczeniu natłoku lękowych myśli. Już sam proces planowania działa uspokajająco, a co więcej zwiększa szansę na to, że nie odłożymy obowiązków na później. Dodatkowo, każde zrealizowane zadanie stymuluje obszar osiągnięć w naszym mózgu – wspomoże to wydzielanie serotoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie.

Zadbaj o dietę i kondycję fizyczną

Nie zajadaj stresu i lęku. Wykorzystaj ten czas, aby przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym. Wyeliminuj przetworzone przekąski i słodzone napoje – postaw na orzechy, suszone owoce i świeże soki owocowo-warzywne. Zbilansowana i różnorodna dieta pozwala budować odporność – jest to ważne w kontekście pandemii, ale też w okresie wzmożonych przeziębień i infekcji. Warto zadbać również o ruch – spacer od kanapy do lodówki i biurka się nie liczy! Jeśli Twoja ulubiona aktywność na świeżym powietrzu jest niemożliwa, ograniczona lub nie sprawia Ci przyjemności ze względu na obowiązek noszenia maseczki – postaw na inną jej formę. Energiczna tabata na macie, relaksująca joga poprawi Twoje samopoczucie i kondycję.

Wspieraj bliskich i… nieznajomych

Upewnij się, że Twojej rodzinie i przyjaciołom niczego nie brakuje. Wspólny, odświeżający spacer z przyjaciółką, pieczenie pierników z dziećmi, telefon do rodziców… to Twoje okazje na to, aby dowiedzieć się w jakim stanie psychicznym są Twoi bliscy oraz jakie emocje odczuwają w związku z pandemią. To również dobry czas, aby podzielić się swoimi troskami i skorzystać z pomocy innych w rozwiązaniu własnych problemów. Nie zamykajmy się jednak we własnej bańce. Może w Twojej okolicy ktoś w podeszłym wieku potrzebuje leków, zakupów albo rozmowy? Pamiętaj, że świadczenie bezinteresownej pomocy innym pomaga też Tobie – buduje poczucie własnej wartości oraz poprawia nastrój.

Redakcja portalu Zdrowo Wiedzieć życzy Wam dużo zdrowia i dobrego samopoczucia!

Jeśli odczuwasz stres z powodu sytuacji epidemicznej lub przebywasz na kwarantannie i potrzebujesz wsparcia psychicznego – zadzwoń na infolinię w ramach Telefonicznej Informacji Pacjenta NFZ pod numerem: 800 190 590 (czynny całą dobę) i poproś konsultanta o połączenie z psychologiem.