odporność

Wraz z nadejściem jesiennej aury oraz powrotem dzieci do szkół i przedszkoli, jesteśmy szczególnie narażeni na przeziębienia i infekcje. Po beztroskim lecie warto wzmocnić swoją odporność praktykując zdrowy styl życia oraz spożywając wartościowe produkty. Co należy robić, co jeść, aby w naturalny sposób poprawić funkcjonowanie układu immunologicznego? Oto kilka zdrowych wskazówek!

Pamiętaj o aktywności fizycznej każdego dnia

Możesz wybrać spacer, jogging, jazdę na rowerze, nordic walking… Nie od dziś wiadomo, że ruch na świeżym powietrzu ma dobroczynny wpływ na nasz organizm. Badania potwierdziły, że co najmniej 30 min. umiarkowanego wysiłku fizycznego w ciągu dnia, poprawia kondycję psychofizyczną.

Dbaj o odpowiednią ilość snu

Sen ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Gdy śpimy, następuje pełna regeneracja wszystkich komórek, także tych odpornościowych. Zdaniem lekarzy idealny sen to taki, który trwa 7-8 godzin na dobę. Niewysypianie i brak odpoczynku w ciągu dnia prowadzą do osłabienia, chronicznego zmęczenia,
a w konsekwencji zwiększenia podatności na infekcje.

Skupiaj się na rzeczach, które możesz kontrolować

Nadmierny stres, zamartwianie się, rozpamiętywanie lub drżenie o przyszłość nie zmienia niczego w danej chwili. Wpływa natomiast negatywnie na nasze samopoczucie i ogólny nastrój. Lepiej zatem skoncentrować się na „tu i teraz”, działać w skupieniu, sprawiać sobie drobne przyjemności i nie przejmować się sprawami, na które nie mamy wpływu.

Buduj odporność jedząc zdrowo

Każdego dnia dostarczaj organizmowi wartościowych składników w posiłkach. Produkty zawierające odpowiednie witaminy i mikroelementy z łatwością znajdziesz w osiedlowym warzywniaku, na ryneczku lub markecie. Dla budowania odporności ważne w diecie są witaminy A, C, D, cynk, białko roślinne i zwierzęce, a także naturalne probiotyki
i prebiotyki. Co zatem warto dodać do swojej diety?

– warzywa i owoce bogate w prowitaminę A: marchew, bataty, szpinak, jarmuż, brokuły, dynie, mango i morele;

– witaminę C zawartą w: grejpfrutach, truskawkach, kiwi, brokułach, brukselce, kapuście, kalafiorze, a także czerwonej i zielonej papryce;

– produkty z wysoką zawartością witaminy D: tłuste ryby, również w puszkach (np. sardynki lub łosoś), jajka; mleko, produkty na bazie mleka roślinnego, sery, tofu, grzyby;

– produkty zawierające cynk: fasolę, ciecierzycę, soczewicę, tofu, orzechy i ziarna, kiełki pszenicy, jogurty, owoce morza i mięso (wołowina, wieprzowina, ciemne mięso drobiowe),

– białko roślinne i zwierzęce: ryby, jajka, drób, wołowinę, mleko, serek wiejski, soczewica, jogurty, fasolę czy orzechy;

– naturalne probiotyki i prebiotyki: chleb na zakwasie, kapusta kiszona, miso, tempeh (sfermentowane ziarna soi) lub kimchi, produkty z pełnych ziaren, cebulę, czosnek, szparagi, karczochy, pory, a także banany.

– sok z czarnego bzu oraz oleje nierafinowane, tłoczone na zimno np. z czarnuszki i lniany.

Pamiętaj o częstym piciu wody

Odpowiednie nawodnienie organizmu pozwoli wszystkim dobrym składnikom dostarczanym do organizmu rozprzestrzeniać się i odżywić komórki całego ciała.

Prawidłowa odporność jest bardzo ważna, dlatego warto budować ją przez cały rok. Zdrowa dieta, codzienna dawka ruchu na świeżym powietrzu, nawodnienie, sen, a także pozytywne nastawienie, mogą mieć zbawienny wpływ na nasze ogólne samopoczucie. Warto zadbać o kondycję i naturalnie wzmacniać układ immunologiczny.

Trzymajcie się zdrowo!

Jeśli zainteresował Cię temat budowania odporności i chcesz dowiedzieć się więcej na temat witamin zapraszamy TUTAJ.

Sprawdź też nasz Instagram!