“Kiedy w końcu zostaniemy dziadkami? Młodsi nie będziemy”, “Nie zjesz mięsa, jak normalny człowiek? Umrzesz, jedząc samą trawę”, “Tobie dokładki nie proponuję, tak się zaokrągliłaś.” Znasz z autopsji sytuacje, kiedy babcia lub wujek, zadają pytania, na które absolutnie nie mamy ochoty odpowiedzieć? Niestety nawet nasi najbliżsi, często nieświadomie, komunikują się z nami w sposób pełen przemocy. Nie oznacza to, że powinniśmy przymykać oko, gdy ktoś przekracza nasze granice. Zdrowo wiedzieć, jak reagować, gdy przy świątecznym stole stajemy się ofiarą przemocy psychicznej.

Często nasi bliscy, nawet jeśli mają dobre intencje, przekazują to w nieodpowiedni, raniący sposób. Nie powinniśmy przyjmować, jako normy niewygodnych pytań i kąśliwych uwag bez względu na to, kto je wygłasza. Pamiętajmy, że przemoc psychiczna to także przemoc, przed którą możemy się bronić. Zmiana zachowania nieprzebierających w słowach członków rodziny jest bardzo trudna, dlatego sami musimy zadbać, aby nasze granice zostały uszanowane. Jak to zrobić? Przedstawiamy 5 propozycji.

1. Spędź święta z bliską osobą, niekoniecznie z rodziny
Jeśli wiesz, że świąteczna kolacja kolejny raz skończy się płaczem lub kłótnią, spróbuj spędzić ten okres z kimś, z kim czujesz się bezpiecznie i komfortowo. W końcu rodzina to nie tylko więzy krwi.

2. Ogranicz czas wizyty u krewnych, którzy traktują Cię w krzywdzący sposób
Jeżeli nie chcesz całkowicie rezygnować ze wspólnie spędzanych świąt, możesz skrócić odwiedziny. Gdy sytuacja zacznie robić się napięta, nie musisz czekać do końca wieczoru, by pożegnać się i wyjdź. Jak tylko poczujesz, że nie masz ochoty brać dalej udziału w spotkaniu, wróć do domu lub do swojego pokoju.

3. Zaproś na święta osobę, przy której czujesz się bezpiecznie
Obecność osoby trzeciej może osłabić krytyczne zapędy Twojej rodziny. Poza tym z wiernym sojusznikiem przy stole poczujemy się silniejsi i łatwiej będzie nam chronić swoich granic.

4. Przewiduj, planuj, reaguj
Przygotuj się, co ewentualnie możesz usłyszeć i jak na to odpowiedzieć. W stresie często nie przychodzi nam do głowy adekwatna riposta. Dlatego zaplanuj, jak zareagujesz na kolejne pytanie o dziecko lub niekonstruktywną krytykę Twoich wyborów życiowych. Nie musisz zachowywać się, jak osoba przed którą się bronisz. Pomyśl, jak uprzejmie, lecz dosadnie zbyć kąśliwą uwagę.

5. Racjonalizuj
Pomyśl, że to nie Twoja wina, że krewni tak się zachowują. To ich postawa powinna się zmienić, a nie Twoja. Postaraj się zaakceptować, że choć chcesz, aby było inaczej, to od nich zależy czy będą nad sobą pracować.