witaminy ułożone w znak zapytania na żółtym tle

Bez witamin nasz organizm nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo. Szybko zaczynamy odczuwać skutki ich niedoborów. Dlatego, aby wzbogacić naszą dietę w niezbędne substancje, warto zmienić nawyki żywieniowe i stosować suplementy. Czy na pewno znasz wszystkie prozdrowotne właściwości witamin? Przeczytaj nasz tekst, a poznasz sekrety, które jeszcze kryją witaminy. Zdrowo wiedzieć więcej.

Witamina C

Każdy z nas kojarzy witaminę C z poprawą odporności. Stosujemy ją, aby zminimalizować ryzyko przeziębień i chorób. Sięgajmy więc po nią zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Wzmocnienie naszego układu odpornościowego to nie jedyna zaleta kwasu askorbinowego. Witaminę C pokochają wszyscy, którym zależy na pięknej i zdrowej skórze. Dlaczego? Otóż bierze ona udział w syntezie kolagenu, odpowiedzialnego za kondycję naszej skóry. Odpowiada także za stan kości, naczyń krwionośnych, a nawet zębów. Dzięki tym właściwościom coraz witamina C częściej pojawia się w składach kremów i esencjach nawilżających. Najwięcej kwasu askorbinowego odnajdziemy w żółtej papryce. Szacunkowo jedna żółta papryka zawiera w sobie tyle witaminy C co aż 15 cytryn!

Witamina D

Mało osób wie, że witamina D nie jest do końca witaminą. Nasz organizm nie przyswaja jej z pożywienia, lecz sam wytwarza. Synteza tej witaminy następuje, dzięki promieniowaniu słonecznemu. Dlatego w niektórych szerokościach geograficznych jej niedobór jest powszechny. Ponad 40% populacji na świecie może mieć problem z niedoborem tej substancji. Diagnostyka niedoboru witaminy D nie jest taka łatwa. Objawy często są bardzo podobne do tych, które występują z innymi chorobami i przypadłościami. Dlatego czasami niedobór witaminy D nazywany jest „cichą epidemią”. Najnowsze wyniki badań świadczą o tym, że może on powodować mniejszą odporność organizmu na COVID-19. Jakie jeszcze zalety kryje witamina D? Działa dobroczynnie na kości, wspomaga układ krwionośny i poprawia nastrój. W Polsce słoneczne dni nas nie rozpieszczają, dlatego szczególnie pamiętajmy o dodatkowej suplementacji tej witaminy.

Witamina B12

W przeciwieństwie do innych witamin, witaminy B12 nie znajdziemy głównie w owocach i warzywach. Witamina ta znajduje się w przede wszystkim produktach pochodzenia zwierzęcego. Najwięcej B12 występuje w rybach, serach, jajach i mięsie (szczególnie w nerkach, sercach i wątróbkach). Jej śladowe ilości spożywamy też wraz z grochem. Witamina B12 ma właściwości detoksykacyjne – zwłaszcza w przypadku zatrucia cyjankami. Po jej podaniu toksyny są wydalane z organizmu wraz z moczem. Jak przejawia się niedobór B12?Łatwe do zauważenia objawy to, m.in. zaczerwieniony, lśniący i gładki język – może pojawić się też owrzodzenie. Jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej, koniecznie pamiętaj o codziennej suplementacji witaminy B12.