Z pokolenia na pokolenie przekazywane są pozornie cenne rady dotyczące zdrowia. Przeróżne specyfiki i rytuały mają pomóc nam utrzymać zdrowie w świetnej kondycji przez długie lata. Część z nich, z różnym skutkiem, faktycznie działa. Inne natomiast zostały dawno obalone przez specjalistów, ale powtarzane przez wiele lat postrzegane są jako prawda. Które z nich należy między bajki włożyć?

  1. Mleko jest magiczne dla kości

Hasło „Pij mleko, będziesz wielki” zna chyba każdy. Od wielu lat powtarza się, że mleko to świetny budulec kości. Ile w tym prawdy? Niewiele, ale hasło faktycznie jest chwytem marketingowym. Produkty mleczne rzeczywiście są bogate w wapno, które w teorii ma zapobiegać np. osteoporozie. Niemniej jednak nadmiar wapnia może jedynie zaszkodzić, co zostało udowodnione naukowo. Składniki z produktów zawierających UHT-koagulowanych połączone z wysoką temperaturą są nieprzyswajalne przez człowieka. Mało tego, ich nadmiar może skutkować efektem odwrotnym od zamierzonego – odwapnieniem kości. W rezultacie nie wzmacniamy ich, a osłabiamy.

  1. Popijanie posiłku ułatwia trawienie

Chyba każdy był kiedyś namawiany do popijania jedzenia przez rodziców czy dziadków. Miało to sprawić, że zjemy więcej, a nasz apetyt wzrośnie. Nic bardziej mylnego. Nawadnianie organizmu przed i w trakcie posiłku zabiera nam miejsce w żołądku. Oprócz tego, popijanie każdego kęsa rozwadnia enzymy i soki trawienne. W efekcie pokarm nie zostaje odpowiednio strawiony i zbyt szybko trafia do jelit, co może doprowadzić do nieprawidłowości zdrowotnych.

  1. Soki to bogactwo witamin

Kolorowe kartony i butelki z sokami niejednego skutecznie zachęcają do kupna. Poza tym, przecież napis „multiwitamina” w naszej podświadomości czyni z napoju eliksir zdrowotny. Powinno się dokładnie sprawdzać skład takiego soku. Często wydaje się bogaty w witaminy, w rzeczywistości jest jednak nektarem ubogim w cokolwiek, co może dostarczyć naszemu organizmowi wartości odżywcze. Wiele napojów ma w swoim składzie głównie cukier i barwniki. Są oczywiście chlubne, naturalne wyjątki i to właśnie ich powinniśmy szukać na półkach. Warto jednak pamiętać, że mają dużo krótsza datę ważności, niestety – są również droższe.  Warto pomyśleć także o wyciskarce do owoców i samemu zrobić sobie taki koktajl. Mamy wówczas pewność co wchodzi w skład naszego soku.

  1. Wybieraj cukier trzcinowy, a nie tradycyjny

Kolejny mit. Sacharoza obecna w cukrach zawiera „okrągłe zero” jakichkolwiek wartościowych składników odżywczych. Oprócz tego, zakwasza organizm. Nawet jedna łyżeczka cukru osłabia układ immunologiczny nawet na kilka godzin. Tak samo działa cukier biały i brązowy, trzcinowy i ten z buraka. Powinniśmy więc wystrzegać się każdego rodzaju cukru, a przynajmniej ograniczyć go do minimalnych ilości.

  1. Najwięcej ciepła „ucieka” przez głowę

Rodzice często zwracają uwagę swoim pociechom na to, że to właśnie przez nienakrytą głowę marzniemy. Naukowcy obalili jednak tą teorię już dawno, bo w 2006 roku. Ciepło ucieka równomiernie przez każdą część organizmu, warto więc po prostu ciepło się ubrać niezależnie od partii ciała. Nieodsłonięta głowa może natomiast osłabiać nasze cebulki, co nasila wypadanie włosów.

  1. Jedzenie przez alkoholem chroni od kaca

Posiłek zjedzony przed wypiciem napoi wysokoprocentowych jedynie opóźnia proces wnikania alkoholu do krwi. Nie uchroni nas jednak przed skutkami picia alkoholu. Jedzenie nie ma żadnych potwierdzonych efektów w niwelowaniu szkodliwego działania „procentów”. Nie może tym samym zapobiec zjawisku, którym jest kac.

  1. Kuchenka mikrofalowa powoduje raka

Wiele osób słysząc taką opinie, rezygnuje z zakupu lub z korzystania z mikrofalówki. Niesłusznie. Faktycznie, ciepło z takiej kuchenki niszczy część witamin z posiłku, jednak nie szkodzi w żaden inny sposób jedzeniu. Możemy więc śmiało z niej korzystać i cieszyć się szybkim posiłkiem, nie obawiając się o szkodliwe czynniki rakotwórcze.