Arbuz to słodki, kolorowy owoc, który zawiera w sobie tyle wody, co żaden inny. Dodatkowo ma jedną z najgrubszych skór, dzięki czemu jego miąższ świetnie trzyma niską temperaturę nawet w środku lata. Warto jeść arbuza w upalne dni, gdy rzadziej odczuwamy głód. Musimy jednak wiedzieć, że arbuza nie powinno się łączyć z innymi produktami, a zwłaszcza podczas sytych posiłków. Dlaczego?

Arbuz jest pyszny, ale…

W polskich domach, zwłaszcza podczas wakacji arbuz jest niezwykle popularnym, deserowym owocem. Jest to jednak błąd. Ze względu na wysoką zawartość wody i kwasów owocowych arbuz wydłuża trawienie, a przy tym niewspółmiernie przyspiesza przesunięcie pokarmu, który znajduje się w żołądku do dwunastnicy. Narząd ten nie wydziela soków żołądkowych, które mogłyby pomóc w trawieniu posiłków. Jaki jest tego rezultat? Częsty ból brzucha, dyskomfort czy nieprzyjemne wzdęcia. Wówczas cała przyjemność ze zjedzonego posiłku zagryzionego słodkim, arbuzowym deserem znika.

Jak powinniśmy jeść arbuza?

Arbuza najlepiej spożywać solo – nie dodawajmy do niego innych składników. Pamiętajmy też, żeby sięgnąć po ten letni owoc nie wcześniej, niż dwie godziny po głównym posiłku. Mniej więcej tyle czasu potrzebuje nasz żołądek, żeby strawić pokarm i przekazać go dalej. Wówczas nie narazimy też innych narządów na podwójną pracę.

Co w arbuzie piszczy?

Arbuz, znany także jako kawon, doskonale orzeźwia i nawadnia, dodatkowo jest słodki. Czy skrywa w sobie inne pożyteczne składniki? Niestety – arbuz nie należy do owoców, które mają najwięcej witamin czy minerałów, choć oczywiście znajdziemy w nim kwasy organiczne i związki mineralne (potas, wapń, magnez, fosfor), ale należy pamiętać, że nie są to duże ilości. Ponadto arbuz zawiera dużo cukrów, niemniej jednak jest stosunkowo niskokaloryczny, znakomicie gasi pragnienie i uzupełnia niedobór potasu w organizmie. Jego zaletą jest duża zawartość antyoksydantów, które walczą z tzw. wolnymi rodnikami, które przyczyniają się do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych. Oprócz nich, arbuz ma w sobie cytrulinę, czyli aminokwas sprzyjający sportowcom. Wspiera pracę serca, a ponadto wspomaga szybszą regenerację mięśni.

Jeśli szukacie innych pomysłów na zdrowe, letnie smaki koniecznie zerknijcie do artykułu o… pokrzywie! POKRZYWA NA 7 SPOSOBÓW.