Często słyszymy, że sport to zdrowie. Jednak nie wszyscy mają możliwość uprawiania każdej dziedziny sportu bez ograniczeń. Ze względu na sprawność, kondycję czy kontuzje, niektóre grupy społeczne mogą się czuć ograniczone w kwestii ruchu. Dzieci, emeryci czy osoby niepełnosprawne często potrzebują sportów prostych i mniej wymagających.  Czy istnieją sporty uniwersalne, na które może pokusić się każdy z nas?

Oto i one:

  1. Billard

To sport, który nie powinien kojarzyć się tylko z luźną rozrywką przy piwie. Odnaleźć się w nim może każda osoba, która lubi rywalizacje, ale nie przepada za nadmiernym wysiłkiem fizycznym, Jest to gra rozgrywana na stole bilardowym polegająca na uderzaniu bil (specjalnych kul) za pomocą kija tak, aby potoczyły się do łuz (kieszeni), czyli otworów w stole. Ma różne stopnie skomplikowania i rzesze fanów. Warto jednak pamiętać, że trzeba przestrzegać prawidłowej techniki uderzania bil oraz skupienia.

  1. Nordic walking

Jest to sport polegający na marszu ze specjalnymi kijkami, które angażują aż 90% mięśni. Nordic walking potrafi być przyjemny i wyjątkowo uniwersalny. Bez względu na wiek, kondycje czy tuszę – może go uprawiać każdy. Jest często praktykowany przez dzieci i seniorów. Warto przyjrzeć się nieoczywistej i prawidłowej technice chodu. Kijek powinno się wbijać w połowie długości między jedną, a drugą stopą, natomiast po wbiciu kijka, staw łokciowy powinien być prostowany, a kijek puszczany zaraz po odepchnięciu.

  1. Pływanie

To dyscyplina sportu, którą się kocha albo nienawidzi. Pewne jest natomiast, że aktywność można dostosować w zależności od potrzeb. Baseny nie muszą być głębokie, a techniki pływackie skomplikowane. Istnieje również wiele pomocnych akcesoriów w pływaniu, które nie tylko zwiększają poziom bezpieczeństwa, ale i wygodę pływania. Seniorzy, osoby z nadwagą czy z kontuzjami często wybierają aerobik wodny (aqua aerobik), który daje wrażenie ułatwionych ćwiczeń przez wyporność wody.

  1. Trening kardio

Czyli trening wytrzymałościowy. Ma różne poziomy intensywności i trudności, dlatego jest to rodzaj wysiłku, na który może sobie pozwolić każdy początkujący. Dodatkowo, nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Sport ten trenować można w domu, na świeżym powietrzu, a także na siłowni. W treningu kardio najważniejsze jest, by miał wysiłek był stały i umiarkowany.

  1. Szachy

Są przez wielu uznawane za sport, ponieważ gra w szachy jest powiązana ze sporym wysiłkiem intelektualnym, który odbija się na naszym ciele. Szachy wymagają skupienia, refleksu, spokoju i dobrej kondycji (nie tylko intelektualnej). Jednak jest to zdecydowanie sport, w którym sprawdzić się mogą także osoby ograniczone ruchowo. I choć gra w szachy być może nie każdemu się spodoba to na pewno każdy bez względu na wiek może spróbować szachowej przygody.

  1. Joga

Na naszej liście nie mogło zabraknąć jogi. Istnieje sporo odmian, mniej lub bardziej wysiłkowych. Jednak tradycyjne praktyki polegające na rozciąganiu i relaksacji mięśni nadają się dla każdego. Joga nie tylko korzystnie oddziałuje na nasze ciało, ale także oczyszcza umysł, uczy spokoju i kontroli, skłania do medytacji i samodoskonalenia. Jest to dyscyplina często wybierana przez osoby starsze, które w praktykowaniu jogi odnajdują możliwość zarówno wyciszenia, jak i ruchu fizycznego.